Hoewel genever nog steeds de meest gedronken gedistilleerde drank in Nederland is, dreigt zij van die eerste plaats verdrongen te worden door buitenlandse producten als whisky, rum en vodka. Terwijl een goede genever helemaal niet onderdoet voor buitenlands gedistilleerd. Integendeel!

Door Wie?

• Fenny van Wees
  • Voor Wie

• Bekijk hier
  • Waar?

• Driehoekstraat 10 1015 GL Amsterdam
  • Wanneer?

• Maandag 15 en 29 april 2024 Maandag 16 en 30 september 2024
  • Kosten 2024

• € 450,00 (incl. BTW)
  • Cursusreglement

• Bekijk hier

Een goed gemaakte traditionele genever is niet te versmaden, maar dan is het wel zaak te weten waar zo’n genever aan moet voldoen, hoe hij gemaakt wordt en hoe hij smaakt. Opleidingen genoeg waarin wijn, whisky of ander gedistilleerd de boventoon voeren, maar aan genever wordt nauwelijks aandacht besteed.

Fijndistillateur Fenny van Wees vindt het daarom hoog nodig om onze nationale trots genever uit de schaduw van buitenlands gedistilleerd te halen. In haar cursus Geneverschool leert ze je genever waarderen om dat wat het werkelijk is: een met liefde gemaakt product, dat in proeverijen de gemiddelde whisky glansrijk kan verslaan.

Cursusopzet

In twee interactieve lesdagen wisselen theorie en praktijk elkaar af. Fenny deelt haar kennis over de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van genever. Ze legt uit hoe een echte genever bereid hoort te worden en aan welke kwaliteitseisen deze moet voldoen (let wel: dit is geen cursus distilleren!). Ook gin, een Engelse variant op Nederlandse genever, komt aan de orde. Daarnaast gaat ze uitvoerig in op de organoleptische beoordeling van genever. Per cursusdag ruik en proef je vier uitgebreide flights, dus acht in totaal. Via het ruiken en proeven van verschillende halffabrikaten, distillaten en eindproducten leer je genevers te analyseren en herkennen. En natuurlijk ontbreekt het onderdeel etikettenleer niet!

Je volgt deze cursus verspreid over twee maandagen, in de prachtige ambiance van A. van Wees distilleerderij De Ooievaar. De lesdagen beginnen om 9.45 en eindigen omstreeks 16.00. Het boek Distilleren. De kunst van het ruiken is je leidraad bij de lesstof. Na afloop van de cursus ontvang je een Certificaat van Deelname.

Cursusdagen, kosten en aanmelding

Bij voldoende belangstelling vindt de Geneverschool tweemaal per jaar plaats: eentje in de eerste helft en eentje in de tweede helft van het jaar. De eerstvolgende cursus Geneverschool vindt op een nog nader te bepalen datum plaats in het najaar van 2023.

De kosten bedragen € 445,00 (incl. BTW). Dat is inclusief het boek Distilleren. De kunst van het ruiken en aanvullend lesmateriaal. Ook de proeverijen, rondleiding en twee geheel verzorgde luxe broodmaaltijden zijn bij de prijs inbegrepen.

Aanmelden voor de eerstvolgende cursus Geneverschool kan via onderstaand aanmeldingsformulier.