Alle zintuigen zijn betrokken bij het distilleren, maar reuk speelt de hoofdrol: met de neus volgt een distillateur zorgvuldig wat er uit de ketel komt. Dat is belangrijk bij de bereiding van een likeur van topkwaliteit!

Door Wie?

• Fenny van Wees
  • Voor Wie?

• Bekijk hier
  • Waar?

• Driehoekstraat 10 1015 GL Amsterdam
  • Wanneer?

• Maandag 27 mei en 10 juni 2024
  • Kosten

• € 445,00 (incl. BTW)
  • Cursusreglement

• Bekijk hier

De geur is bepalend voor de kwaliteit van een distillaat en de ziel van elk eetbaar product. Een distillateur kan geuren feilloos onderscheiden en herleiden. Kan jij dat ook?

De een ruikt beter dan de ander. De kunst van het ruiken is afhankelijk van verschillende factoren. In de cursus Ruiken kun je leren aka likeurschool legt fijndistillateur Fenny van Wees uit welke factoren dit zijn en hoe je die kunt beïnvloeden. Aan de hand van concrete oefeningen laat ze proefondervindelijk ervaren hoe je kunt leren om geuren blind te onderscheiden en te benoemen. Ooit beseft dat je met je neus zelfs twaalf verschillende citrusvruchten kunt onderscheiden?

Cursusopzet

In twee interactieve lesdagen wisselen theorie en praktijk elkaar af. Fenny deelt haar kennis over de werking van een van het meest intrigerende maar minst grijpbare zintuig: de reukzin. Ze helpt je geuren bewuster waar te nemen en legt uit waarom ruiken van essentieel belang is bij het distilleren. Ook gaat ze uitvoerig in op de olfactorische beoordeling, waarbij je zelf tijdens uitgebreide geur-sessies van uiteenlopende eetbare en niet-eetbare producten volop de gelegenheid krijgt om te ruiken en/of te proeven.

Na een rondleiding in de distilleerderij doet Fenny een boekje open over likeur. Ze besteedt aandacht aan de verschillen tussen getrokken en gestookte likeur en brengt je de kneepjes van het lerend ruiken bij.

Je volgt deze cursus verspreid over twee maandagen, in de prachtige ambiance van A. van Wees distilleerderij De Ooievaar. De lesdagen beginnen om 9.45 en eindigen omstreeks 16.00. Het boek Distilleren. De kunst van het ruiken is je leidraad bij de lesstof. Na afloop van de cursus ontvang je een Certificaat van Deelname.

Cursusdagen, kosten en aanmelding

Bij voldoende belangstelling vindt de cursus Ruiken kun je leren aka likeurschool tweemaal per jaar plaats: eenmaal in de eerste helft en eenmaal in de tweede helft van het jaar. De eerstvolgende cursus staat gepland voor maandag 13 en 27 mei 2023.
De kosten bedragen € 445,00 (incl. BTW). Dat is inclusief het boek Distilleren. De kunst van het ruiken en aanvullend lesmateriaal. Ook de proeverijen, rondleiding en twee geheel verzorgde lunches zijn bij de prijs inbegrepen.

Aanmelden voor de eerstvolgende cursus Ruiken kun je leren kan via onderstaand aanmeldingsformulier.